Nipernaadi (Nipernaadi, Estonia/Soviet Union, 1983)

Directed: Kaljo Kiisk
Produced: Jüri Sillart
Screenplay: Tõnu Virve
Story: August Gailit “Toomas Nipernaadi”
Starring: Tõnu Kark, Viire Valdma, Egon Nutter
Music: Raimo Kangro, Andres Valkonen
Cinematography:
Edited: Kersti Miilen
Production company: Tallinnfilm
Release dates: 14.05.1983
Running time: 88 minutes
Country: Estonia
Language: Estonian

Film räägib Toomas Nipernaadist, mehest kes rändab mööda Eestimaa paiku kevadest sügiseni välja. Nipernaadi jõuab tallu, kus just perenaine Liis on surnud ja tema kolm poega ei taha aga kuuldagi hakkamast peremeheks ja on väga rõõmsad kui Nipernaadi olukorra enda kanda võtab. Ta ajab poistel kino jutuga ja sellega kergelt rikastumise jutuga pead segi ja poisid annavad talu talle ja panevad padavai minema.

Nipernaadil õnnestub saunahütist leida Milla, kelle veenab Krootusele perenaiseks. Siis aga tulevad peksasaanud vennad tagasi ja panevad talule tule otsa. Külarahva abiga suudetakse talu päästa aga mis vendadest ja Millast edasi saab, seda Nipernaadi vaatama ei jää ja juba terendab ees uus koht.

Ühes talus leiab ta eest kena neiu Elloti, kes on kohe kohe abiellumas pastoriga ja neiu ei naera iial. Seda räägib talu karjatüdruk Tralla. Nipernaadi kutsub Tralla omale naiseks ja lubab kena lehma kingiks ja seda kuule ka Ello, kes saab teada et Nipernaadi on muinasteadlane kes otsib pärliaaret. Ello ja Nipernaadi lepivad kokku et hommikuvara põgenevad nad talust kuid kui neiu ärkab, on tallu jäänud Nipernaadist ainult tema jalgratas.

Siis leiab mees endale kaaslaseks vaesest perest pärit Kati ning käiva mitu päeva et minna Nipernaadi tallu, mida tegelikult ei eksisteeri. Nad jõuavad Jaak Lõokese tallu, mille Nipernaadi teatab enda oma olevat. Kati on õnnest arust ära. Siis aga saab Jaak viga ning Nipernaadi teeb ta terveks ja Kati hoolitseb mehe eest. Siis aga tahab Jaak et Nipernaadi Kati talle annaks. Nipernaadi jätkab teed üksi.

On sügis ja Nipernaadi jõuab rannas olevasse majja, kus elab Siimon Vaa ja ta tütar Maret. Nad võtavad Nipernaadi enda juurde. Nipernaadi luuletab maad ja ilmad Maretile kokku, kes on juba armunud ja unistab õnnelikku elu aga siis astub lumisel päeval uksest sisse Inriid. Selgub et too on Nipernaadi ametlik abikaasa, kes tuli talve tulekuga oma mehele järele. Maret on murtud. Nipernaadi paneb uued riided selga ja on hoopis teine inimene.

Nipernaadi: Pane masin käima ja raha tuleb nagu aganaid.

Joonatan: Egas siis midagi kui mutt kiiresti mulda ja minema siit.

Nipernaadi: Milla, kui sa kunagi üldse tahad mulle naiseks tulla, tule kohe praegu.

Milla: Mis te siis ostsite talu?
Nipernaadi: No vaata kui rumalalt võib teinekord inimene küsida, kohe nii rumalalt, et ei oska midagi vastata.

Vend: Tikku!
Joonatan: Mul pole kunagi old.

Nipernaadi: Või tema ei taha? Mina olla rätsep ja kalur. Ja mina olla inetu.


Nipernaadi: Kuule Moorma, see 60-aastane vana narr, see lõbutseb minu pruudiga, ja mina pean seda nüüd rahulikult pealt vaatama
Moorma: Kui  ta minu pruudiga nõnda talitaks, oleksin tule räästa alla pannud.
Nipernaadi: Kuule Moorma, on sul tikku käepärast?

Nipernaadi: Ei tea kust tema võttis, et ma Peipsi poolt olen? Ma pole Peipsi kanti saanudki.

Nipernaadi: Ma olen sinu kui kogu maa on kaetud valge vaibaga.

10/8 (See Rändaja õhtulaul on super 🙂 Ja film ise ka, lkuigi nüüd vaadates liikus see aeg filmis palju kiiremini kui ma mäletasin.)

Leave a Reply

